afvinklijstjes en het huishouden

Met de komst van dochter en onze reis om haar op halen vond ik het even moeilijk om weer een goed ritme in het huishouden te krijgen. Tegelijkertijd is een kind extra echt wel weer meer rommel, meer was en meer vieze handjes overal op. En ik hou van een huis wat redelijk schoon en opgeruimd is en van voldoende schone kleren in de kast.

En dus maakte ik een afvinklijstje (gelamineerd 🙂 ) voor het huishouden, met aan de ene kant een versie voor de even – en aan de andere kant een versie voor de oneven weken. Iedere ochtend houd ik me na het ontbijt (en eventueel naar school brengen van zoon) één uur bezig met het huishouden en andere zaken die moeten gebeuren.

Eerst doe ik de dagelijkse dingen. Hier zijn dat:

  • Checken of er iets moet met was (was draaien, was ophangen, was afhalen, was vouwen of een combinatie).
  • Broodbakmachine aanzetten
  • Vaatwasser leegruimen (die draait ’s avonds).

Op het afvinklijstje staan de wekelijkse dingen (die eigenlijk best irritant zijn om wekelijks af te strepen, maar goed – eerder vergat ik soms wat ik al had gedaan en wat niet…). Hier zijn dat:

  • Boven stoffen en pakplekken afnemen (deurklinken, lichtknoppen en dergelijke)
  • Boven stofzuigen
  • Badkamer en WC poetsen
  • Beneden stoffen
  • Beneden stofzuigen
  • Keuken poetsen (buitenkant van de kastdeurtjes, koelkastdeur en de tegeltjes
  • Pakplekken en onderste helft ramen afnemen
  • Overige dingen afnemen (kinderstoelen, salontafel en plekken waar we koffiemokken neerzetten ;-))
  • Bank stofzuigen
  • Bedden verschonen (ene week alleen hoeslaken, andere week helemaal)
  • WC poetsen
  • Espressoapparaat schoonmaken (binnenwerk)
  • Auto opruimen / poetsen (iedere keer maar eventjes, zo wat er nodig is)
  • 5 Kwartiertjes  extra dingen poetsen of ontrommelen

Het lijkt een hele lijst, maar het zijn allemaal dingen waar ik maximaal een kwartier mee bezig ben (en vaak korter  – zo stof ik het hele huis in 10 minuten en de wc schoonmaken kost me 5 minuten…).

Het fijne van de lijst vind ik dat ik overzicht houd, zonder dat dingen op een vaste dag ‘moeten’. Zo wisselt het per week wat ik op welke dag doe. En soms sla ik dingen ook rustig een weekje over (zoals nu we allemaal net niet ziek zijn). Dan wis ik de boel aan het einde van de week gewoon uit en ben ik klaar voor een nieuwe, frisse ronde.

Hoe organiseer jij je huishouden?

 

Share
One Comment

Add a Comment

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

7 − zes =