Ben je ziek genoeg? checklist!

Er heerst hier weer eens een griepgolf. Daarnaast zijn er best veel mensen die flink verkouden zijn (met een naar hoestje – check!) of die buikgriep hebben. Kortom: er waren meerdere virussen rond.

In het contact met andere vrouwen valt me op dat er vaak doorgelopen wordt bij ziekte. Moeders staan met longontsteking of griep nog steeds op het schoolplein of verschijnen met rode ogen en een loopneus weer op het werk.

Mag jij ziek zijn van jezelf?

Ook ik liep jarenlang stug door als ik wat had. Ik herinner me een telefoontje naar mijn werkgever, waarbij ik krimpend van de buikpijn zat te beweren dat die buikpijn morgen echt wel over zou zijn. Yeah… right….. het bleek een blindedarmontsteking te zijn en de huisarts stuurde me direct door naar het ziekenhuis (onder protest… want zo eigenwijs ben ik). Waar ze me dezelfde dag nog opereerden. Ik kan melden dat ik de volgende dag dus helemaal nergens heen ging. Behalve strompelend naar huis.

Voor iedereen die net zo’n stugge doorloper is heb ik de volgende checklist gemaakt:

  1. Heb je hoge koorts? Ben je zo beroerd dat je niet eens normaal uit bed kunt komen, doet elke stap pijn of heb je een dusdanige hoofdpijn dat je nog geen flintertje licht kunt verdragen? Meld jezelf dan gelijk maar ziek en regel ‘iets’ voor de kinderen voor de rest van vandaag en liefst ook gelijk maar voor morgen. Ga niet beloven dat je morgen weer fit bent, maar bel voor de komende twee dagen alles maar af, want je bent flink ziek.
    Is het allemaal niet zo heftig: dan door naar punt twee van deze checklist.
  2. Ok… geen hoge koorts en je kunt staan.
    Gefeliciteert! Ga je dan maar douchen en aankleden. Gaat dat ook of voel je je daarna alsof je de marathon hebt gelopen? Als aankleden en douchen je enorm veel energie kost dan ben je dus gewoon ziek. Dat je kunt staan is op zich geen teken van fitheid of gezondheid.
    Meld je dus ziek en kijk of je geheel of gedeeltelijk iets voor de kinderen kunt regelen. Dat kost namelijk ook energie. Energie die op dit moment nodig is om zo snel mogelijk weer beter te worden.
    Gaat het wel met douchen en aankleden? Ga dan door naar stap drie.
  3. Mooi… je hebt het ochtendritueel achter de rug.
    Denk even goed na of je ook daadwerkelijk fit genoeg bent om een winderig schoolplein te doorstaan zonder nog zieker te worden. Idem met een dag werken: ga je van nut zijn voor je werk? Of heb je eigenlijk een dusdanig wattenhoofd, dat je aanwezigheid feitelijk alleen collega’s ziek maakt (letterlijk..). Gaat deze dag werken je nog zieker maken? (of in ieder geval niet helpen in je herstel?). Meld je dan ziek! En kijk of je in ieder geval iets kunt regelen voor het halen en brengen van de kinderen, zodat jij niet op dat koude schoolplein hoeft rond te hangen. Je wilt beter worden – niet zieker.
    Denk je dat het allemaal wel gaat lukken, ga dan door naar stap vier.
  4. De kinderen zijn op school en / of jij zit op je werk. Check af en toe even bij jezelf of het wel lukt. Voel je jezelf halverwege de dag steeds beroerder worden? Wacht dan niet tot je daadwerkelijk instort, maar meld jezelf tijdig, ter plekke ziek en ga naar huis.
    Gaat het allemaal wel, ga dan door naar stap vijf.
  5. Je voelt je niet helemaal top, maar niet ziek genoeg om thuis te blijven. Gewoon een wat wattig hoofd en iets minder energie. Waarschijnlijk ben je net wel – net niet ziek. Nu is het van belang dat de weegschaal niet doorslaat naar wel ziek. Zorg er dus voor dat je niet zieker wordt. Werken gaat misschien nog best, maar wees ondertussen maar wel lief voor jezelf. Al die klusjes die gepland stonden voor vandaag? Lekker laten gaan! Geef jezelf een schouderklop dat je de dag bent doorgekomen en duik na school- en / of werktijd (al dan niet met de kinderen) op de bank met een serie of boek. Zorg voor een makkelijke maaltijd (of, liever nog, dat iemand anders kookt) en ga op tijd naar bed.

Tot slot als toevoeging:

  • Andere moeders worden ook wel eens ziek. Vraag om een speelafspraak elders als jij je beroerd voelt en retourneer dit kadootje op een ander moment.
  • Van een extra dagje opvang krijgt een kind niks.
  • Je wordt sneller beter als je rust (echt!).
  • Het huis trekt wel weer bij als je weer beter bent.
  • Als je toch al ziek bent is een diepvriespizza ook een keertje prima als avondmaaltijd.
  • Het is geen zwaktebod om om hulp te vragen.
  • Jij hebt net zo goed het recht om ziek te zijn als ieder ander.
  • Ziek (of beter) zijn is geen kwestie van wilskracht. Je kunt wel doorlopen op pure wilskracht. Maar verstandig (of nodig!) is dat lang niet altijd.

In hoeverre loop jij door als je ziek bent?

afbeelding: stockfoto

...
Share
9 Comments

Add a Comment

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

drie + 4 =