Fit met de Fitbit ?

Na een lichtelijk fanatieke poging om mijn stappen bij te houden via de app ‘gezondheid’ op mijn Iphone kocht ik een tweedehands fitbit voor mezelf.

Dit is de blitse, duurdere variant. Ik heb een smal, zwart bandje wat alleen even licht geeft als je erop tikt.

Met de gezondheids app bewoog ik meer, alleen waren de 10.000 stappen bijna niet haalbaar. Vermoedelijk werden niet alle stappen gemeten. De eerste indruk van de fitbit is erg positief. Met het polsbandje en de bijbehorende app van fitbit (geen aandelen trouwens) wordt iedere stap gemeten. Dit resulteert de eerste dagen al in aantallen ver boven de ingestelde limiet van 8500 stappen. Iets wat met de telefoon als stappenteller in mijn broekzak met veel moeite haalbaar was – terwijl ik best actief ben.

Eerlijk gezegd vroeg ik me al af hoeveel je in vredesnaam moest lopen om die 10.000 stappen te halen. Met een peuter, een energieke zoon en ons huishouden zit ik namelijk zelden stil.

Met de fitbit kun je naast het tellen van stappen ook nog andere dingen meten. Je kunt er zelfs aanvullende doelen mee stellen: zoals bijvoorbeeld hoeveel water je wilt drinken per dag en hoeveel minuten per dag / dagen per week je ‘matig intensief’ wilt bewegen.

Ik sport niet graag, maar een goede gezondheid en conditie vind ik wel belangrijk. Daarom stelde ik mezelf het doel om 5 dagen per week 30 minuten per dag ‘matig intensief’te bewegen. Dit wordt namelijk geadviseerd door het ministerie van vws – volksgezondheid, welzijn en sport – zie ook dit artikel met verdere adviezen en richtlijnen.

En dus sta ik opeens weer dagelijks op de crosstrainer en wordt er veel meer gelopen en gedronken.

Nu kun je dat soort dingen natuurlijk ook doen zonder fitbit om je pols, maar ik merk dat het meten en weten me stimuleert om meer te bewegen. Simpelweg omdat ik er plezier in heb om die grens van 10.000 stappen te halen. Mijn limiet laat ik fijn nog even op 8500 stappen staan. Naar mijn ervaring blijf ik namelijk beter actief als de doelen haalbaar zijn.

Kom jij aan 30 minuten ‘matig intensieve beweging’ per dag?
En zo ja: hoe doe jij dat?

 

 

Share
12 Comments

Add a Comment

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

drie × 1 =