Nieuw zonder glimlach

De meeste spullen in ons leven zijn tweedehands of zelfgemaakt. Ons huis :-), auto, de meeste meubels, het meeste speelgoed, het servies, bestek, de grote keukenapparaten en het merendeel van mijn en zoons kleding zijn tweedehands. En daar ben ik dik tevreden mee. Het bespaart namelijk enorm veel geld om veel dingen tweedehands te kopen. En de meeste dingen vervullen hun taken vele jaren naar tevredenheid.

Een paar dingen kocht ik de afgelopen jaren nieuw. Tot mijn grote irritatie blijkt nieuw echter niet altijd een vrijwaring te zijn voor defecten en gedoe – terwijl dat juist de reden waarom ik sommige dingen nieuw koop. De afgelopen maand stortten mijn nieuwe grasmaaier (1 jaar oud) en mijn nieuwe laptop (krap 2 jaar oud en net voor de verjaringstermijn van de garantie) in. Als brave consument was ik even geirriteerd over deze buitengewoon snelle slijtage, om vervolgens blijgemoed contact op te nemen met de verkoper. Want ik had immers garantie. En de verkopende partij propageert dat hij ‘alles doet voor een glimlach’.

Helaas bleek een en ander bij Coolblue niet zo prettig en soepel te lopen als gehoopt. De grasmaaier mocht ik dan wel retourneren, maar hoe stuur je in vredesnaam een grasmaaier op? Ik kon werkelijk niets met het gemailde retourformulier. Volgens de instructies moest de grasmaaier zorgvuldig verpakt naar een servicepunt worden gebracht… Ik heb de grasmaaier en onze auto nog eens bekeken, maar zag er geen gat in.

Dus belde ik de service-afdeling. Die begreep gelukkig wel dat een grasmaaier best een onhandig ding is om in te pakken en te vervoeren. Er zou een transportbedrijf komen om de grasmaaier op te halen. En dus veegde ik de grassprieten eraf en zette het ding blijgemoed klaar bij de tuinpoort. De transporteur wilde het ding echter niet meenemen. Er zaten een paar regenspetters op en dat was onverantwoord voor de andere spullen in de bus – OOK als ik ze eraf veegde. En waarom zat het ding niet in een doos?!

Het is een grasmaaier… opperde ik nog. Of ik de originele doos niet meer had? (wat is dat toch, dat bedrijven en mannen verwachten dat je de originele doos bewaart van zowat alles… Waarom zou ik in vredesnaam de doos bewaren van een grasmaaier? Enig idee hoe groot zo’n doos is? Weten zij dat zo’n ding er half gedemonteerd in zat en dat je het er nooit, maar dan ook nooit meer passend in krijgt? En waarom zou ik sowieso een grasmaaier ooit weer in een doos willen doen?). Afijn… daar zit je dan met je grasmaaier die je mag terugsturen voor zijn garantie… Uiteindelijk bezorgde manlief hem maar in de winkel, toen hij er toch vlakbij moest zijn voor een klus. We pakten hem niet in.

Ik ben wel benieuwd hoe dat ding nu weer terug komt. Zal ik klagen als ze er geen doos omheen doen? 😉

 

De laptop werd ook niet zonder slag of stoot gerepareerd. Het opsturen ging nog. Daarna kreeg ik een strenge mail, dat we het defect aan onszelf te danken hadden. De laptop was gestoten, bekneld of gevallen, want de aansluiting van het adapterplugje was kapot. Of ik maar even 240 euro wilde betalen voor de reparatie, of 40 euro voor het terugsturen en wel binnen 7 dagen een beslissing via een ondertekend formulier, want anders werd de laptop zonder verder overleg (gratis) vernietigd.

Uhm…

Wacht even… Was ik nou die glimlachende klant nog? Of had ik opeens last van Ransomeware?

Werkelijk niks gaat hier zomaar kapot. Alles gaat minstens tien jaar mee om vervolgens nog een keer gerepareerd te worden. Die laptop is nieuw en duur en wordt hier behandeld als een tere baby die net onder de douche vandaan komt. NIEMAND mag het ding aanraken behalve ik. Hij staat stofvrij en afgedekt buiten het bereik van zoon in een dichte kast. Wel had ik het adaptertje (misschien iets te stevig) aangedrukt toen de laptop het niet meer deed – OMDAT hij het niet meer deed. En dus belde ik de serviceafdeling nog maar eens, met een mail erachter aan. Dat ik niet wil dat mijn laptop wordt vernietigd, dat ik niet denk dat de kapotte adapterplug de oorzaak van het probleem is (want hij deed het voor dat aandrukken al niet), dat ik het flauw vind dat ik de reparatie helemaal zelf moet betalen, dat ik me afvraag of er vervolgens nog andere kosten komen en dat ik een meer redelijke oplossing wil. Binnen een dag werd ik gelukkig gebeld dat het bedrag iets werd aangepast en dat dan heel de laptop is gerepareerd. Er waren namelijk inderdaad twee dingen kapot.

Aangezien we het hier nogal druk hebben met de voorbereidingen voor ons vertrek en omdat we de laptop snel terug willen hebben zijn we er maar mee akkoord gegaan.

Ondertussen vind ik die nieuwe spullen erg veel gedoe geven voor wat ze gekost hebben. Ik heb werkelijk geen tweedehands spullen die me zoveel tijd, overleg en (extra!) geld hebben gekost.Wat weer een stimulans is om nog meer dingen tweedehands te kopen.

Hopelijk komt in ieder geval die grasmaaier binnenkort terug, anders verdwalen onze huizenoppassers straks nog in de achtertuin tussen het hoge gras.

 

 

Share
11 Comments

Add a Comment

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

9 + achttien =