Nooit meer boodschappen doen

Bij het nalezen van oude blogjes is het grappig om te zien hoe weinig er soms verandert. Zo schreef ik in 2015 een stukje over boodschappen doen.   Ik schreef toen onder andere dat dit een taak was die ik liever niet deed en dat ik dus blij was met de bezorgdienst van de supermarkt. Boodschappen doen is nog steeds één van de huishoudelijke taken waar ik een hekel aan heb. Wel heb ik graag een goed gevulde voorraadkast. En dus laat ik de boodschappen (nog steeds) wekelijks bezorgen.

Thuisbezorgen boodschappen: niet zo westers of modern als je zou denken…

Aan het laten bezorgen van de boodschappen zitten meerdere voordelen heb ik de afgelopen jaren gemerkt.
Ik zet ze even voor je op een rijtje:

Voordelen bezorgen boodschappen

Het scheelt tijd

Het bestellen van de boodschappen kost me maximaal een half uurtje. De bezorgdienst zet de dozen desgewenst op het aanrecht. Het wegzetten van de boodschappen kost me nog eens een kwartiertje. In drie kwartier heb ik dus een weekvoorraad aan boodschappen in huis.

Het is goedkoper

Ondanks dat ik nu boodschappen doe in een duurdere supermarkt dan eerst, ben ik toch goedkoper uit. De truuk zit hem in het vermijden van impulsaankopen. Daar blijk ik ‘live’ meer bevattelijk voor te zijn dan online. Online loop ik simpelweg mijn lijstje na, ik check de bonusaanbiedingen en ik eindig met een combinatie van ‘nu nodig’ en ‘nodig op termijn en in de bonus’. Mochten er al impulsaankopen in mijn mandje verdwijnen, dan gooi ik die er weer uit voordat ik bij het verzenden beland.

Thuis kun je checken of je iets nog op voorraad hebt

Deze kent iedereen wel: je staat in de supermarkt en ziet opeens een artikel. Je vraagt je vervolgens af of je het nog op voorraad hebt of niet. Als je de boodschappen besteld vanuit huis is het antwoord op die vraag heel simpel. Je kijkt gewoon even. Voor mij is dat fijn, want bij twijfel neem ik altijd mee wat we al blijken te hebben, om de dingen die echt op waren in de winkel te laten liggen. En dat is niet handig.

Je kunt boodschappen doen zonder kinderen, wanneer je maar wilt

Online kun je op ieder moment van de dag je mandje vullen. Je doet dus boodschappen wanneer het jou uitkomt. En… groot voordeel! Je hoeft geen kinderen de supermarkt in te nemen! Het boodschappen doen zonder kinderen scheelt mij in ieder geval tijd, geld én frustratie.

Je hoeft niet te zeulen met de boodschappen

Als je de boodschappen laat bezorgen, dan worden ze gewoonlijk tot aan de deur gebracht. Onze bezorger zet ze desgewenst ook binnen op het aanrecht. Dit vind ik een groot voordeel, zeker als ik veel boodschappen in één keer haal, of als ik eens niet lekker ben. Je hoeft niet te slepen, alles wordt naar je huis toe gebracht. Heerlijk!

 

Nadelen bezorgen boodschappen

Ik kan natuurlijk niet alleen voordelen opschrijven – hoewel voor mij de balans zeker wel positief doorslaat. Er zitten ook wat nadelen aan het laten bezorgen van de boodschappen.

Er wordt niet altijd gebracht wat je wilde hebben

Degene die je boodschappenmandje vult, kent je niet. En dan gaat er soms wel eens wat mis. Vooral als een artikel op is en er een vervanging wordt gezocht. Of als het gewicht er niet duidelijk bij staat. Onze supermarkt heeft ook niet alles op voorraad wat online staat. En dat betekent soms dat je een veel kleiner potje krijgt dan gewenst (bijvoorbeeld). Ook wordt er wel eens een vergissing gemaakt. Zo kreeg ik al een gangbaar vlees in plaats van biologisch vlees en kreeg ik zakken ‘rijst met linzen’ in plaats van linzen. Kleine foutjes, maar niet handig als je dat andere product echt niet wilt hebben. Want dan moet je dus alsnog naar de winkel. Gelukkig weet ik inmiddels vrij goed bij welke artikelen er misverstanden zouden kunnen ontstaan. Op die punten zorg ik ervoor dat er extra duidelijk wordt gecommuniceerd. Verder heb ik maar aangegeven dat ik geen vervanging hoef als iets er niet is.

Soms is het artikel op

Soms is een artikel op. Omdat ik geen vervangende producten wil krijg ik dan niets. Dat is soms niet handig. Inmiddels ben ik wel redelijk ingesteld op dit soort dingen en dus is er altijd houdbare melk op voorraad en (glutenvrij) brood in de vriezer. Dat zijn namelijk de artikelen waarbij het echt onhandig is als ze er niet zijn. Ook helpt het om boodschappen een paar dagen van tevoren te bestellen. Op die manier kan de supermarkt zo nodig extra artikelen bijbestellen.

Onbekend met wat er is

Omdat ik bijna nooit in de supermarkt kom weet ik niet goed wat ze hebben. Online winkelt toch anders dan live. En niet alles wat online staat is ook daadwerkelijk aanwezig. Het is dus handig om soms toch even naar een fysieke winkel te gaan om jezelf op de hoogte te houden van het assortiment.

Je kunt niet zelf kiezen

Als je zelf naar de winkel gaat, dan kun je ieder artikel zelf uitkiezen. De grootste of juist de kleinste bloemkool, de verste spinazie, het brood met de 35% kortingssticker erop en de melk die het langst houdbaar is. Als je online je boodschappen doet, dan laat je deze keuzes over aan degene die je bestelling verzorgd. Overigens geef ik bij de melk aan dat deze ongeveer een week houdbaar moet zijn. De overige zaken vind ik zelf minder belangrijk.

 

Hoe doe jij je boodschappen? Online of in een echte winkel?

Welke voor- en nadelen wegen voor jou het zwaarst? 

Share
6 Comments

Add a Comment

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

negentien − zes =