Tien tips om je vriezer maximaal in te zetten

Sinds vorig jaar hebben we een grote vriezerkist. De eerste die we ooit bezaten. Ik vind hem ideaal, ook met ons kleine gezin van drie personen. Je hebt namelijk altijd iets achter de hand. Niet alleen kant en klare maaltijden, maar vooral ook ingrediënten en onderdelen waarmee je snel en gemakkelijk (ja-ja) een maaltijd op tafel kunt zetten. Eerlijk gezegd snap ik niet hoe we ooit zonder hebben gedaan.

Zomerfruit kun je makkelijk invriezen. Ideaal voor een smoothie in de winter. (stockfoto)
Hieronder een lijstje van de dingen waar ik het meest blij van wordt in het gebruik:

  1. Vleespakketten. Biologisch vlees is sowieso duurder dan gangbaar vlees, maar met een vleespakket heb je voor een redelijk bedrag per kilo toch altijd biologisch vlees op voorraad.
  2. Afgeprijsde bederfelijke waren groot inslaan. Glutenvrij brood met 35 % korting, maar ook vlees wat in de aanbieding is, of wat kortingsstickers heeft (ja ik koop bij AH..) gaat hier fijn mee voor in de vriezer.
  3. Boerenkool. Ik ben dol op boerenkool. Als er een aanbieding is voor zo’n zak gesneden en gewassen boerenkool (bijvoorbeeld 1 + 1 gratis) dan koop ik twee zakken en gooi er eentje in de vriezer. Wil ik stamppot boerenkool maken, dan haal ik die zak uit de vriezer voor onmiddellijk gebruik. Officieel moet je boerenkool eerst blancheren voordat je ze invriest, maar voor ons werkt dit tot nog toe prima.
  4. Zomerfruit bewaren. Ik hou erg van smoothies. En wat is er dan mooier om in de zomer aardbeien groot in te slaan als ze een euro per pond zijn. Wassen, los van elkaar invriezen op een dienblad en daarna in een ziplockzakje of diepvriesbak bewaren.
  5. Muffins en taart. Muffins en taarten kun je zo invriezen. Op die manier heb je altijd iets op voorraad. Het enige nadeel is dat je als driepersoons huishouden geen excuus meer hebt om alle twaalf muffins in twee dagen op te eten… Het voordeel is dat je altijd wat in huis hebt voor bezoek (of voor je eigen lekkere trek). Een vriezer is ook ideaal als je een kind (geliefde / broer / zus / ouder) hebt met een voedsel-intolerantie. Ik maak voor zoon in één keer een stapel gluten- en lactosevrije muffins, zodat ik altijd iets heb als we ergens heen gaan waar getrakteerd gaat worden.
  6. Jus. Soms heb ik jus zonder dat ik deze nodig heb (bijvoorbeeld als ik een tartaartje bak voor bij de rijst). En soms wil ik jus hebben terwijl ik geen vlees bak. Dan is het fijn als die eerder gemaakte (en niet gebruikte) jus ingevroren is. Van die plastic bonbonvormpjes zijn ideaal om jus mee in te vriezen. Als de boel bevroren is een zipplockzakje er omheen en klaar is Klara.
  7. Pizza of frietjes voor als iedereen uitgehongerd is en we echt geen zin hebben om te koken.
  8. Zelfgemaakte pastasaus, hachee met rode kool, stoofvlees en andere sauzige gerechten die ideaal zijn om achter de hand te hebben voor drukke dagen.
  9. Smoothie – pakketten: dit is echt ideaal. Je vult een zipp-lockzakje met alle ingrediënten voor een smoothie en vriest die in. Het is het makkelijks om er er een gelijk een aantal te maken. Dat kost relatief weinig tijd en je hebt altijd de optie om in een handomdraai een smoothie te maken.
  10. Vriezermaaltijden. Hiermee bedoel ik dat je een aantal rauwe ingrediënten in een zipp-lockzakje doe (geen aandelen ;-)), die je op het moment dat er gekookt moet worden in een pan gooit. Rijst of mie erbij en klaar is Klara.

Wat bewaar jij in de vriezer?

...
Share
2 Comments

Add a Comment

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

13 + vijftien =