Weekmenu en heerlijke radijsjes

Het weekmenu is me vorige week zo goed bevallen dat ik er weer eentje heb gemaakt.

Ik ben me wel een beetje te buiten ben gegaan bij de groentenboer. Tweeëntwintig euro gaf ik uit voor groenten en fruit voor ongeveer twee weken. Er stonden kistjes met prachtige mandarijntjes, er waren mango’s en er lag een keur aan verse kruiden, waarvan ik peterselie en koriander meenam. Die twee kruiden gaan hier altijd op. Ook moesten de radijsjes mee.

Radijs

Radijsjes zijn fijne groenten. Het is één van de eerste lentegroenten, wat maakt dat ik altijd blij wordt als ze er weer zijn. Daarbij zijn radijsjes zo lekker breed inzetbaar. Allereerst het loof: het loof van radijsjes kun je klaarmaken als spinazie (het smaakt ook ongeveer zo), met een iets langere stooftijd. De radijzen zelf kun je rauw eten op brood of in de salade. Ook kun je ze roerbakken. Dat doet wel wat af aan de smaak, maar het knapperige blijft goed behouden. Bak ze dan wel heel kort (ik roer ze er aan het einde van de kooktijd door en haal dan gelijk de pan van het vuur). Niks is echter zo lekker als een radijsje zo uit het vuistje met een beetje zout en (room)boter. Snij een radijs door, strooi er wat zout op en doe er een beetje boter op. En voila! Een fantastische hartige snack.

Het weekmenu:

Maandag: gekookte rijst met gebakken tahoe en thaise roerbakgroenten  – een fantastisch gerecht omdat je er bijna alle groenten voor kunt gebruiken. Vooral restjes rauwe groenten maak je zo heel makkelijk op. Ik maakte deze keer een kleine portie voor twee personen met 1 grote winterpeen, het loof van de radijzen (goed wassen!) 1 stengel bleekselderij, een half bakje champignons en wat stukjes radijs. Deze keer liet ik de vissaus weg en voegde een scheutje sweet & sour woksaus aan toe. Opdienen en bestrooien met verse koriander… Érg lekker!

Dinsdag: Pasta met gebakken spekjes, broccoli en kaassaus (gewoon een vrij dunne bechamelsaus maken en daar dan een bergje geraspte oude kaas aan toevoegen). Je kunt dit gerecht ook makkelijk vleesloos maken door de spekjes weg te laten. Dat is net zo lekker.

Woensdag: Restjes rijst en pasta met bolognese saus (van prei, bleekselderij, tomatenpassata en gehakt)  en witlofsalade  (witlof met stukjes appel, partjes mandarijn, wat oude kaas en walnoten).

Donderdag: Een makkelijk kookdagje met nog eens pasta met bolognese saus en de rest van de witlofsalade.

Vrijdag: Griekse gesmoorde witte kool met rijst en kip.

Zaterdag: Restje gesmoorde witte kool met aardappeltjes uit de oven of rijst.

Zondag: Frietjes met een kroketje of kaassoufflé erbij. Ik vond glutenvrije kroketten bij de Jumbo! Yesss!

...
Share
2 Comments

Add a Comment

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

vier × een =