3 brillen en 1 kleuter

Dochter van 5 draagt een bril. Wat na enige opstartproblemen best aardig ging. Tot aan de decemberstormen hier in huis.

Eerst was het pootje van bril 1 eraf. Het scharnier stond krom en het schroefje was eruit. Dochter kreeg een kleine reprimande en bril 1 ging in het doosje. Bril 2 werd tevoorschijn gehaald en de dag ging verder. Tot dochter twee weken later gierend van de lach aan kwam zetten met een bril waarvan het pootje finaal doormidden was gebroken.

Zoon vond het ook wel erg grappig, maar ik vond er (hoe vreemd…) echt helemaal niks leuks aan. De lolbroeken werden opgedeeld en een ieder mocht even na gaan denken hoe er met brillen omgegaan dient te worden. De kapotte bril werd bij zijn maatje in de kast gelegd. In alle decemberdrukte besloot ik de brillen in de kast te laten voor een later moment (dochter heeft slechts een kleine oogafwijking).

Tot dochter vorig weekeinde ’s morgens gezellig bij mij in bed kwam liggen. In de 5 minuten dat ik even op het toilet zat, paste ze mijn bril EN wist ze erop te springen. Twee verbogen neusvleugels waren het resultaat. En mama was – wat raar… – not amused….

Nu geloof ik in de kracht van ‘natuurlijke consequenties’. Wat (vrij vertaald) betekent dat je kinderen vooral even op de blaren moet laten zitten als iets met herhaaldelijk uitleggen niet inzinkt.

En dus stapte ik diezelfde zaterdagochtend met beiden kinderen in het kielzoch naar de Hans Anders. Alle kapotte brillen gingen mee. Het was er razend druk, dus er moest ruim een uur gewacht worden voor we aan de beurt waren. Dochter vond het ontzettend saai. Waarop ik nadrukkelijk beaamde dat het niet leuk was, maar dat een kapotte bril betekent dat je naar de brillenzaak moet.

En nu maar hopen dat de boodschap ‘als je een bril kapot maakt, dan moeten we helaas naar de brillenzaak – waar we heeeeeeeel lang moeten wachten, in plaats van iets leuks doen’ goed inzinkt…

Overigens was ik erg blij met de service van de winkel (Hans Anders). Ik schaamde me echt even om daar met 3 flink beschadigde brillen aan te komen zetten. Ondanks de drukte, deed de man die ons hielp erg zijn best om alles gerepareerd te krijgen. De bril met het doorgebroken pootje krijgt zelfs gratis twee nieuwe pootjes (van een andere bril). Daar ben ik erg blij mee, want die brillen zijn best duur!

...
Share
8 Comments

Add a Comment

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.