Het wegwerken van uitstel klusjes

We waren al nooit erg goed in het doen van klusjes, maar sinds de komst van zoon en daarna dochter (en daarna het thuis lesgeven aan zoon…), is het klussen / sommige delen van de gezinsadministratie op een soort van rommelhoop geraakt. Het resultaat na zes jaar is een enorme berg met achterstallige klusjes, die we maar zoveel mogelijk negeren.

Energievreters

Tot ik dus het boek ‘Steeds Leuker’ las van Jelle Hermus. Hij beschrijft die kleine irritaties als onmerkbare energievreters. Dingen waar je vanaf moet, of die je moet accepteren.

Nu…. dat accepteren hebben we een paar jaar geprobeerd, maar eigenlijk is die berg aan achterstallige klusjes (en administratie) behoorlijk irritant. Die ‘oh ja, dat moet ook nog… zucht’, dingen in het kwadraat zwerven toch rond in m’n geest.

Jelle geeft ook tips om lastige dingen aan te pakken: begin met de eerste kleine stap. Maar hoe vind je de eerste stap bij zo’n ontzettende berg? Waar begin je in vredesnaam? En hoe zorg ik ervoor dat die berg met klusjes z’n verlammende werking kwijtraakt?

Overzicht helpt

Allereerst besloot ik een overzicht te maken van alle dingen die me irriteren (als leuke eerste stap :-)). Ik downloade zo’n todo app en begon met een lijst van alle achterstallige klusjes, administratie en andere todo-dingen die me irriteren. Het is een lange (nog steeds groeiende…) lijst geworden van kleine en grote dingen. De stoffige kamerplanten staan erin, maar ook het aanleggen van een tuinpad van voor naar achter (zo’n 13 meter…).

De kleine stapjes

Vervolgens besloot ik om iedere dag een stap te zetten op die lijst. Ik hoef het mezelf niet moeilijk te maken en kies wat me het beste uitkomt. Op dit moment zijn er nog voldoende kleine klusjes om uit te kiezen. Dus doen we die maar eerst. Per week kies ik een paar klusjes uit, in de zone waar we volgens FLYlady zijn. Dan kijk ik of er materiaal nodig is voor de desbetreffende klusjes. Zo nodig koop / bestel ik dat. Vervolgens plan ik de klusjes in via de todo app (die trouwens ook ‘Todo’ heet).

Wat is er al gedaan?

Inmiddels zijn we drie weken verder. Er zitten inmiddels fijne deurklinken op de slaapkamerdeuren (de oude waren helemaal gaar), dochter haar totaal uiteengescheurde knuffelbeest is helemaal gerepareerd en gevuld, mijn telefoon die vorige week kapotviel is gemaakt en in de garage zijn de buitenzijde van vriezer en wasmachine / droger weer sprankelend schoon. De zorgverzekeraar heb ik ook gelijk maar gekozen. Oh ja: en ik bracht in stapjes het grofvuil weg wat naast het huis lag.

Het zijn allemaal kleine dingetjes maar oh… wat werkt het fijn door. Want door die schone punten in de garage, maakte ik ook de aangrenzende tafel en wasbak schoon en veegde ik er de vloer. En door de fijne deurklinken blijft de deur van dochter nu ’s nachts dicht, wat enorm goed doorwerkt in de ochtendrust van de rest van het gezin. (ik heb VIER ochtenden uit kunnen slapen tot 7.30 – 8.00 uur!!! Dat is voor het eerst in 3 jaar).

De man plan ik niet in, maar die doet als vanzelf mee. Ik kocht deurklinken en de man zette ze er als verrassing allemaal op toen ik een middagje weg was.

Welke klusjes volgen nog?

Zoals ik al zei is de lijst heel lang…. Dat krijg je als je 6 jaar aan klusjes opspaart. Daarbij hebben klusjes de neiging om tot volgende klusjes te leiden (nu die nieuwe deurklinken erop zitten zie ik pas hoe lelijk de verf op de deuren is geworden….). Op dit moment staan er 68 klusjes op m’n lijstje. Niet alles staat al jaren op mijn lijstje hoor, maar alles wat me stoort en wat voor mij onder het kopje ‘uitstelklusjes’ valt komt op de lijst.
De volgende klusjes zitten voor de komende week in de pijplijn.

  • Kleed woonkamer vastzetten met dubbelzijdig tape (het ding verschuift steeds en de kinderen rollen de punten op… Irritant!)
  • De knutselkast beter organiseren (een betere scheiding tussen spullen die ze wel en niet ongevraagd mogen pakken en een aparte plank voor tekenbladen)
  • Planten douchen (ze zijn zo stoffig)
  • Spinnenwebben in woonkamer weghalen (het blijkt dat een half jaar je arm niet omhoog kunnen doen leid tot heel veel spinnenwebben).
  • Paspoort verlengen
  • Een afspraak plannen die al een poos hangt.
  • Starten met de btw-administratie van het 4e kwartaal.

Hoe ben jij met klusjes?
Waar ligt jouw zwakke plek qua dingen die je eigenlijk nog zou moeten doen?

...
Share
6 Comments

Add a Comment

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.