Hoe gaat het met Marie Kondo

Met alle drukte ben ik in rustig tempo nog steeds bezig met Marie Kondo.

In de Netflix serie waarin je ziet hoe zij gezinnen ondersteunt in het opruimproces, had ik al gezien dat iedereen wel een categorie heeft die hij / zij lastiger vindt. Bij mij is dat kennelijk ‘de administratie.’

En laat dat nou net de tweede categorie zijn waar je aan begint. Rondom kerst ben ik eraan begonnen.

Nu vond ik het opruimen van de administratie vooraf een beetje onzin. In de praktijk bleken we echter veel te veel te bewaren en was de administratie toch een beetje rommelig, wat het gelijk opbergen van binnenkomende post tegenhield. Wat weer zorgde voor een overvolle lade ‘opbergen’.

Inmiddels is bijna heel de hele administratie uitgedund en goed geordend. Hoewel er veel is gebeurd op dat vlak ben ik er nog niet klaar mee. Er is nog 1 kleine lade en 1 doosje met papieren die opgeborgen moeten worden. Ik schat daar nog een uurtje mee bezig te zijn. Dan nog het laatste doosje papieren versnipperen en dan is het klaar.

Ondanks dat het niet veel werk meer is blijf ik een beetje hangen. Geen zin, geen tijd, andere dingen die om aandacht vragen… Er zijn genoeg excuses. Maar weet je wat? Deze week ga ik dit gewoon even doen. Met een kwartiertje per dag zou ik gewoon klaar moeten zijn.

En dan…. op naar de volgende categorie.

Opzet administratie

3 hoofdmappen

Ik maakte 3 mappen volgens dit systeem van Erica Verdegaal (alleen dan met minder mappen). Met sommige categorien was het even puzzelen waar ze het meest logisch waren (waar vallen ‘diploma’s onder?), maar met enig nadenken paste alles in 1 van de drie mappen. Deze mappen zijn alleen voor echt belangrijke papieren of die ik langer dan 5 jaar wil (moet) bewaren.

Mijn drie hoofdmappen zijn:

  1. Werk en inkomen
  2. Belasting en bezit
  3. Wonen en auto

Kort bewaren

Dan zijn er nog papieren die ik wel nog even (tot max een jaar) wil bewaren, maar daarna toch niet meer. Telefoonrekeningen, apk papieren enzovoorts. Gaatjes maken, ze in een map doen en ze dan later weer uit die map halen vind ik teveel gedoe. Ik wil ook niet dat ze de 3 mappen met echt belangrijke papieren ‘vervuilen’. Daarom zitten dat soort papieren in een harmonicamap, die ik na het einde van ieder jaar leeg om hem daarna weer te vullen.

Gebruiksaanwijzingen

Zitten ook in een harmonicamap, geordend op thema (huishoudelijk, woning, speelgoed enzovoorts). Volgens sommigen kun je gebruiksaanwijzingen altijd op internet vinden. Ik vind dat echter teveel gedoe. Soms is het niet (meer) duidelijk wat het typenummer is, zijn gebruiksaanwijzingen toch niet vindbaar (of pas na veel gezoek) of is het gewoon simpeler om even op de gebruiksaanwijzing te kijken wat foutmelding #05 is, of welk palletje precies gesmeerd moet worden.

Ongedefinieerde zaken die bewaard moeten worden

Er waren een aantal zaken die niet in een map pasten (letterlijk niet pasten bedoel ik dan), of die ik niet in de algemene mappen vond passen. Dingen die ik wel wilde bewaren. Mijn eigen inentingsboekje, het taxatierapport van ons huis, de uitslagen van een medisch onderzoek. Voor mij hoorden ze niet in 1 van die andere mappen en / of ik wilde er niet steeds tegenaan kijken. Ik stopte ze in een harmonicamap die ‘bewaren’ heet.

Jaarmappen

De man heeft een eigen bedrijf en moet zijn administratie 7 jaar bewaren. Ook ik moet / wil een aantal papieren 5 jaar bewaren (vooral belastingpapieren en giroafschriften en dergelijke), waar verder niets meer mee hoeft. Om het eenvoudig te maken stop ik al die papieren achter de bedrijfsadministratie van de man, zodat we per jaar gewoon 1 map weg kunnen gooien. Verder hoef ik er dan niet meer naar om te kijken.

Kindertekeningen

De mooie kindertekeningen gooi ik per kind in een harmonicamap. Na een poos (een jaar?) maak ik een selectie. Die tekeningen gaan per 2 in een multomap-hoesje in een eigen tekeningenmap. Dit systeem nam ik over van Valhalla (bedankt!) en werkt super. De kinderen kijken geregeld in hun tekeningen-map.

Eigen mappen voor de kinderen

Ieder kind heeft twee eigen mappen. Gewoonlijk kun je met 1 map per kind toe. Wij hebben daarnaast per kind nog een map met alle papieren rondom de adoptie.

Mogelijk is dit voor sommigen wat te uitgebreid. Hier werkt het echter goed. Alles wat nu aan post binnenkomt gaat tegenwoordig gelijk in de juiste map (of wordt weg gegooid – maar dat deden we al ;-)).

Hoe is het met jouw administratie?

Image by vargazs from Pixabay

...
Share
2 Comments

Laat een reactie achter op Nans Reactie annuleren

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.